Blog
Jednym z największych mitów dotyczących nauki języka obcego jest to, że perfekcyjna znajomość gramatyki stanowi podstawę komunikacji. Fakty są, że wyuczenie się wszystkich gramatycznych zasad nie gwarantuje sukcesu w nauce języka. Wręcz przeciwnie – jeżeli nie będziemy wiedzieli, jakich słów użyć w rozmowie, na nic nie przyda nam się wpojona reguła. Z drugiej strony – jeśli zasób naszego słownictwa będzie szeroki, to łatwiej uda nam się porozumieć, nawet jeśli nie będziemy pamiętać wszystkich zasad gramatycznych. Połączenie idealne to oczywiście dobra znajomość gramatyki i odpowiednio szeroki zasób słownictwa. Dziś skupimy się na tym drugim zagadnieniu i podpowiemy, w jaki sposób uczyć się nowych słówek z języka obcego.
Jak nauczyć się słówek?
Oto pięć metod, które możesz wdrożyć już teraz – zarówno u siebie, jak i u swojego dziecka:
1. Fiszki
Fiszki (ang. flash cards) to niewielkich rozmiarów karteczki, które z jednej strony mają wypisane słowo w języku polskim, z drugiej – obcym (np. angielskim). W sklepach dostępne są gotowe zestawy podzielone według tematyki i poziomu zaawansowania. W Internecie natomiast można znaleźć co najmniej kilkanaście darmowych oraz płatnych serwisów oferujących naukę z fiszek w trybie online. Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem będzie jednak samodzielne ich stworzenie – wystarczy wyciąć kilkanaście równych kartoników i własnoręcznie je wypisać. Tworząc własne fiszki, możemy używać różnych kolorów i symboli, a oprócz słów dodawać także przykłady ich użycia, co dodatkowo wzbogaci proces nauczania. Sama nauka polega na powtarzaniu słówek. Przykładowo – wybieramy dwadzieścia kartoników i spoglądamy na stronę z polską wersją językową. Jeżeli znamy znaczenie słówka w języku obcym, odkładamy fiszkę na bok. Jeśli nie – wraca ona na dno stosika i jest kolejny raz powtarzana. Słówka nierozpoznane za pierwszym razem dobrze jest trzymać oddzielnie od tych, które już dobrze znamy, ponieważ dzięki temu szybciej do nich wrócimy i łatwiej zapamiętamy.
2. Etykietki wokół nas
Naklejanie etykiet na przedmioty znajdujące się w naszym otoczeniu to metoda szczególnie lubiana przez dzieci i polecana w pierwszych latach nauki języka. Polega ona na naklejaniu małych etykiet z nazwą danego obiektu w języku obcym, które mają pomóc uczącemu się w łatwiejszym kojarzeniu znaczenia wyrazów. Na etykietach mogą znajdować się nie tylko rzeczowniki, czyli konkretne nazwy, ale też czasowniki, które podpowiedzą, w jaki sposób można używać danego przedmiotu oraz przymiotniki, które opisywać będą ich cechy, np. kształty i kolory.
3. Słówko dnia
Wprowadzenie metody „Słówka dnia” sprawdza się zarówno wśród samodzielnie uczących się dorosłych, jak i pośród dzieci. Jej reguły nie są skomplikowane – każdego dnia wymyślamy nowe słowo, które będzie nam towarzyszyć aż do wieczora. Możemy mieć je przyklejone na lusterku czy w innym widocznym miejscu, by co jakiś czas przypominać sobie o jego znaczeniu, ale także powinniśmy budować z nim przykładowe zdania, co pozwoli łatwiej zapamiętać je w konkretnych kontekstach.
4. Gra w memory
Propozycja idealna dla dzieci, która – podobnie jak w przypadku fiszek – najlepiej sprawdza się, jeśli jej elementy stworzymy własnoręcznie. To nie tylko pobudza kreatywność i uruchamia wyobraźnię, ale też pozwala na łatwiejsze zapamiętywanie i taki dobór słówek, jaki najbardziej nas interesuje. Gra w memory w klasycznym wydaniu polega na wyszukiwaniu par obrazków z porozrzucanych kartoników. Na potrzeby nauki języka można pokusić się o tworzenie par albo słówkowych (na jednej karcie wersja polska, na drugiej tłumaczenie), albo słówkowo-graficznych (na jednej karcie słówko w języku obcym, na drugiej – ilustrujący je symbol). Rozgrywka jest prosta i łatwa do zorganizowania zarówno w domu, jak i poza nim i szczególnie polecana jest dla maluchów.
5. Album słówek
Ostatnią metodę można zastosować w każdym wieku – w przypadku dzieci warto przygotować album ręcznie, w formie wyklejanek, natomiast starszym więcej satysfakcji może dać tworzenie albumu w wersji cyfrowej. Główną bazę stanowią słówka – albo takie, których musimy się nauczyć, albo takie, których znaczenia nie znamy, a zetknęliśmy się z nimi np. w książce, piosence czy na ulicy. Na co dzień zapisujemy nieznane słówka w jednym miejscu, by o nich nie zapomnieć, a w wolnej chwili tworzymy ilustrujące je albumy. Wersja tworzona ręcznie może składać się z wycinków z gazet, rysunków lub wydruków, natomiast cyfrowa – ze zdjęć i grafik, które podpisujemy w programie graficznym albo chociaż zapisujemy z odpowiednią nazwą w języku obcym. Poświęcenie większej ilości czasu na zilustrowanie słowa za pomocą symbolu czy zdjęcia zwiększa szanse na zapamiętanie go, a przy okazji jest kreatywną i ciekawą formą nauki języka obcego.
Proponowane przez nas metody to zaledwie kilka rozwiązań, które sprawdzą się u osób o różnych zainteresowaniach i w różnym wieku. Nauka – nie tylko języków obcych – powinna przede wszystkim opierać się na takich sposobach, które w pełni wykorzystują potencjał uczącego się i jego indywidualne preferencje. Dlatego też warto sprawdzić każdy z omawianych sposobów lub szukać własnych, by zagwarantować sobie czy dziecku sukces w nauce języka.