Blog
Techniki, dzięki którym Twoje dziecko uczy się lepiej
- 10 października 2022
- Posted by: royco_ig_admin
- Category: Brak kategorii
Czy da się sprawić, że nauka będzie bardziej efektywna? Że Twoje dziecko zacznie szybciej przyswajać wiadomości? Że zapamiętywanie nowych informacji będzie dla niego łatwiejsze? Oczywiście! A dla nas, w Ignatkach, jest to jeden z priorytetów.
Mogliśmy stać w miejscu, stale korzystać z tego, co już wypracowane i niczego nie zmieniać, ale doskonale wiemy, że nasi uczniowie zasługują na naukę w najlepszych możliwych warunkach. Oraz na wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, które będą dla nich wsparciem na drodze do poznawania języka angielskiego.
Niczym detektywi ruszamy śladem innowacji i do naszych najlepszych, sprawdzonych od lat metod, dokładamy świeże odkrycia. A te, jak się okazuje, dają dzieciakom nie tylko frajdę z nauki, ale przede wszystkim – wymierne korzyści rozwojowe.
Jeżeli interesuje Cię, jakie nowości wprowadziliśmy niedawno do naszego systemu nauczania i dlaczego Twoje dziecko musi ich spróbować – dowiesz się tego z niniejszego artykułu. A jego główną gwiazdą będą… mnemotechniki!
Czym są mnemotechniki i dlaczego z nich korzystamy?
Pod pojęciem „mnemotechnik”, najogólniej ujmując, kryją się metody wspomagające pamięć. Dzięki nim lepiej i szybciej przetwarzamy, gromadzimy i zapamiętujemy informacje. W przypadku nauki angielskiego, ułatwiają one przyswajanie słówek i całych fraz oraz budowanie skojarzeń pomiędzy pojęciami i dostrzeganie zasad rządzących językiem. W ten sposób niejako „mimochodem” zdobywamy wiedzę i utrwalamy ją na dłużej niż w przypadku zwyczajnego „zakuwania”.
Mnemotechniki można wykorzystywać w każdych warunkach – również siedząc sztywno w szkolnej ławce – ale my stawiamy na aktywizację dzieci i łączenie nauki z elementami zabawy. To sprawia, że zajęcia przebiegają w przyjemnej atmosferze, a uczniowie bardzo chętnie się w nie angażują. Co ważne, spośród całej gamy mnemotechnik do wykorzystania, my wybieramy te, które z jednej strony są nieskomplikowane i dostosowane do możliwości poznawczych dzieci, a z drugiej – rzeczywiście przynoszą korzyści i nie tylko pozwalają szybciej zapamiętywać, ale też zapamiętywać na stałe. Nie sztuką jest bowiem włożyć do głowy coś, co za chwilę z niej wypadnie – „sekretem” sukcesu mnemotechnik jest właśnie to, że wiedza nie tylko wchodzi dzięki nim do głowy, ale także w niej pozostaje.
A my nie poprzestajemy tylko na urozmaicaniu zajęć poprzez gry i zabawy stymulujące pamięć. Robimy coś jeszcze, aby nasi kursanci czerpali jak najwięcej korzyści z nauki w Ignatkach. Co to takiego? Zaangażowanie w temat… Wolfganga Amadeusza Mozarta, jednego ze słynnych „klasyków wiedeńskich” oraz jego… „znajomych z branży”.
Co wspólnego z nauką angielskiego ma Mozart?
Jak się okazuje – bardzo dużo. Muzyka klasyczna jest wspaniałym wsparciem w procesie nauczania. Aby stworzyć jak najlepsze warunki dla działania mnemotechnik, wykorzystujemy w trakcie zajęć właśnie utwory klasyków – Mozarta, Beethovena, Chopina czy Czajkowskiego. Wprowadzają one dzieci w stan wyciszenia, a także ułatwiają skupienie. Co ważne, nie robimy tego przypadkowo – ich korzystny wpływ na umysł został udowodniony naukowo.
Francuski otolaryngolog Alfred Tomatis, autor stosowanego od lat 50. XX wieku treningu uwagi słuchowej, analizował dzieła znanych kompozytorów. Dzięki jego badaniom wiemy dziś, iż muzyka klasyków – a wspomnianego Mozarta w szczególności – obfituje w wysokie częstotliwości. Co to dla nas oznacza? To, że stymulowani wysokimi częstotliwościami po prostu lepiej się uczymy.
Jeżeli więc połączymy ze sobą:
- sprawdzone techniki ułatwiające zapamiętywanie
- muzykę klasyków
- zabawę zachęcającą do aktywności
- naukę języka
to w efekcie otrzymamy ciekawe, kreatywne, bogate zajęcia, dające dzieciom frajdę i ogromne korzyści rozwojowe.
Jak wyglądają zajęcia z wykorzystaniem kreatywnych metod nauczania?
Choć w Ignatkach zawsze stawialiśmy na łączenie ze sobą elementów nauki i zabawy, to regularnie wzbogacamy zajęcia o dodatkowe elementy. Jedną z pierwszych nowości tego roku było wprowadzenie mat edukacyjnych, które okazały się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dzięki nim nasi młodzi kursanci doskonale się bawią, a przy okazji szybciej i efektywniej przyswajają język angielski.
Podobnym sukcesem okazało się wprowadzenie kolejnej nowości – kolorowych piłek. Wykorzystujemy je w trakcie gier i zabaw językowych (takich jak „Hot Potato”), aby dzieciaki uczyły się przez zabawę i nie potrzebowały „wkuwać” słówek na pamięć.
Stymulowanie kilku zmysłów jednocześnie to doskonały sposób na skuteczne i przyjemne przyswajanie materiału. Fakt, że kursanci zamiast siedzieć sztywno w ławkach biorą udział w zabawach ruchowych, zachęca ich do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. A ponieważ piłki mają różne kolory (oraz określone kształty i faktury, które można wyczuć w dłoniach), to dodatkowo dzieci rozwijają wyobraźnię i budują skojarzenia pomiędzy słowami i ich znaczeniami. Dla przykładu: w trakcie zabawy żółtej piłce nadajemy znaczenie „dog – pies”. Trzymając piłkę w dłoniach i powtarzając zdanie „It’s a dog”, uczeń widzi w wyobraźni konkretne skojarzenie, dodatkowo wzmacniając je poprzez dotyk oraz wszystko, co dzieje się w konkretnej chwili – a im więcej bodźców przy danym skojarzeniu, tym łatwiej jest nam słowo zapamiętać.
W ten sposób – zarówno piłki, jak i maty edukacyjne – okazują się niesamowitym wsparciem w procesie nauczania. Nie tylko ożywiają i wzbogacają lekcje oraz wspierają przyswajanie i zapamiętywanie materiału, ale przede wszystkim pozwalają opanować słownictwo bez większego wysiłku.
Jeżeli pamiętamy szkolne lekcje języków – często nieciekawe, nieangażujące i zmuszające nas do zakuwania słówek – to nowoczesne metody, z jakich mogą korzystać nasze dzieci, cieszą tym bardziej. Właśnie dlatego chcemy wciąż dawać Twojemu dziecku więcej i wspierać je w procesie przyswajania, oswajania i zapamiętywania języka.
A jeśli Twojej pociechy jeszcze z nami nie ma – zapraszamy do sprawdzenia oferty zajęć językowych w nowoczesnej szkole w Białymstoku.